iranhfc2

iranhfc2

iranhfc2

iranhfc2

نان سبوس دار

در نان سبوس دار، به طور میانگین، دو برابر ویتامین ، مواد معدنی و مواد فیبری نسبت به نان سپید وجود داراست . 
مواد فیبری در نان سبوس دار راهی برای رفع گرفتگی روده و یبوست هست . علاوه براین، این مواد جزء مواد غذایی مطلوب باکتریهای روده می باشند که برعلیه امراض میکروبی روده مبادرت می نمایند و سیستم ایمنی بدن را فعال می نمایند . مواد فیبری جان دار در نان سبوس دار، کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذائی را جذب کرده و از روده دفع می کنند . نان دارنده منیزیماست که سبب تقویت ماهیچه های روده می شود و از دردهای ماهیچه ای خودداری می کند . علت اینکه نان سبوس دار زمینه عشق و علاقه کسانی می باشد که عمل فکری می کنند این است که نان سبوس دار دارنده ویتامین B2 و نیاسین می باشد . این ویتامین سبب تمرکز و توجه کار شده وشادابی و خوشحالی را در آدم به وجود می آورند . 
برای خردسالان نیز زیاد خوب است، مخصوصاً در دورانی که سلولهای عصبی در حالا رویش هستند، آهن جانور در نان سبوس دار سبب ساز باهوشی و رفتار خوب خردسالان می شود . 

خوب تر هست از نانهای سبوس دار که با خمیر ترش تهیه می شوند، استفاده فرمائید . 
آردسبوس دار دارنده ماده ای میباشد بنام فی تین که مواد معدنی مثل آهن، منیزیم و یا کلسیم را جذب کرده و بازدارنده به کارگیری بدن از آنها می شود . 
اگر برای تنظیم سرعت بالا نان از خمیر مایه و جوش شیرین استفاده شود، تجزیه فی تین انجام نمی شود، در فیض مانع جذب آهن، منیزیم و کلسیم می شود . به همین ادله گفته می شود به کارگیری از جوش شیرین در تهیه و تنظیم نان در نانوایی ها، باعث نبود آهن در بدن به خصوص در مردان می شود . در حالیکه در صورتیکه در زمان طولانی، خمیر به وسیله خمیر ترش ور بیاید، ماده فی تین توسط آنزیمهای مو جود در غلات تجزیه شده و تن آدم می تواند از مواد معدنی نان به کار گیری نماید . 

طرز تهیه قیمه بوشهری، یک قیمه متفاوت و لذیذ

قیمه بوشهری با قیمه‌های شهرهای دیگر خیلی فرق دارد . نیز از حیث ظاهری و نیز از حیث طعم . قیمه بوشهری را می‌کوبند و بایستی طوری گوشت آن له گردیده باشد که با زدن قاشق کش بیاید . این خورش معمولاً با شکر پلو صرف می شود . 

مواد 
لازم: 
350 
گرم گوشت خورشتی 170 
گرم لپه 2 
قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی یک 
عدد پیاز بزرگ یک 
عدد سیب زمینی متوسط و چهارقاچ شده یک 
قاشق چایخوری پودر زیره یک 
سوم قاشق چایخوری دارچین زردچوبه 
به میزان لازم گرد 
لیمو عمانی به اندازه لازم نمک 
به مقدار لازم زعفران 
یک قاشق غذاخوری گلاب 
یک قاشق غذاخوری قیمه 
بوشهری 
نکته:ریختن زعفران و گلاب ازروی میل هست . 
طرز 
تهیه: 
اولیه 
از کلیه پیاز را ریز خرد کنید و بعد از آن سرخش فرمایید تا طلایی شود زردچوبه 
و کمی گرد لیمو عمانی و دارچین را به پیاز اضافه فرمائید و چندین لحظه تفت دهید گوشت 
و لپه را به پیاز بیش تر فرمایید با حرارت مضاعف تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر تحول کند به اندازه 2 تا 3 جام آب به آن بیشتر نمایید و در دیگ را ببندید و اذن دهید تا گوشت و لپه نیم پز شود . 
سیب زمینی را اضافه کنید و شکیبایی فرمایید تا کلیه مواد با نیز کاملاً بپزد . 
نمک خورش را اندازه فرمائید . 
روی یک کاسه بزرگ، آبکش بگذارید و خورش را توی آبکش بریزید به صورتی که آب از گوشت و لپه و سیب زمینی انقطاع شود . 
مواد توی آبکش را مجدد درون دیگ برگردانید و با گوشتکوب حسابی بکوبید تا کاملاً له شود . (این سطح خیلی دارای اهمیت هست چون ادله کش وارد شدن قیمه خوب کوبیدن مواد با گوشتکوب است) . 
آنگاه آب گوشت را به مواد له شده بیش تر فرمائید و دیگ را دوباره روی حرارت کم بگذارید . 
در 
یک ماهیتابه پیاز داغ درست نمائید و رب را با پیاز سرخ کنید آن 
پودر لیمو عمانی و پودر زیره بزنید تمام این مواد را به قیمه بیش تر کنید و اجازه دهید تا خورشت جا بیفتد . 
در این فاصله مدام هم بزنید تا هم قیمه ته نگیرد و هم گوشت کش بیاید . 
گلاب 
و زعفران را اضافه فرمائید و سپس از 5 دقیقه از روی حرارت بردارید قیمه آماده گردیده را به یاور شکر پلو زعفرانی یا این که پلوی ساده نوش جان فرمایید . 

آشنایی با غذاهای نذری ماه محرم




شناخت 

با غذاهای نذری ماه محرم نذری پختن یک کارگروهی است . کاری که درست انجام شدنش مربوط به همیاری و هماهنگی یک‌سری نفر می‌باشد . 

نذری پختن نیز برای کوچک ترها و هم البته برای بزرگ‌‌ترها یک تمرین صحیح برای انجام کار گروهی می باشد . 



یاری 

بی‌دریغ ابدا همین که در نذری دادن کسی از کسی انتظار ندارد، خودش حسابی میتواند حال بشر را خوب کند . آدم‌هایی که در روزهای معمول سال برای انجام دادن بیشتر کارهایشان فکر این می باشند که متقابلا چه چیزی نصیبشان می‌شود، موقع پختن نذری، آستینشان را بالا می‌زنند و می‌ایستند پای دیگ . این "بی‌دریغ کمک کردن" باعث می‌شود که آدم حس نماید در هم اکنون انجام کاری می باشد که اساسا "معناگرا" می باشد و مادیات در آن جایی ندارد .



خروج 

از روزمرگی پختن نذری یک فعالیت عادی نمیباشد . معمولاً در روزهای دیگر سال هرکسی برای خودش و خانواده خودش خوراک تهیه می‌کند، البته موقع نذری دادن قضیه تماما متعدد می باشد . 



منوی 

ویژه غذاهای نذری یک 

دیگ، هزار نیّت محرم که می آید هیئت های سوگواری رونق ویژه ای می گیرند . هم زمان، دیگ های والا و کوچک هم روی اجاق های گازی و چه بسا چوبی می نشینند تا پذیرایی نذری هایی باشند که طرفداران امام(ع) نذر کرده اند . میان همگی غذهایی که این روز ها آماده می شود، «قیمه» کلام اولیه را می زند و «عدس پلو» غذهای عده و جوری می‌باشد که راحت تر توزیع می شود؛ ولی منوی غذاهای ویژه نذری به همین ها محدود نمی شود . 

به هر حال، در شرای همین سال نیز نذر دارید، از همین درحال حاضر بایستی برای آن برنامه ریزی نمائید و مواد و موقعیت پختش را مهیا کنید . 



قیمه 

معروف ترین طعام برای نذری ماه محرم، قیمه است؛ غذای خوشمزه ای که کالری متعددی هم داراست . پس برای عزاداران امام حسین (ع) که بعد از چندین ساعت سوگواری، خسته و گرسنه می شوند، می تواند بهترین غذا باشد . 

برای تهیه یک قیمه نذری، قبل از هر اقدامی باید بدانید چه چیزی بخرید و چه مقدار؟ 



مواد 

واجب : 


برنج 15 کیلو 

لپه 3/5کیلو 

گوشت 7 کیلو 

پیاز 7 تا 9 کیلو 

سیب زمینی 7 کیلو رب 1/5 

کیلو روغن 10کیلو(5کیلو 

برنج، 5کیلو خورشت) لیمو 

عمانی یک کیلو زعفران یک 

مثقال 


لپه، جزء مهم خورشت قیمه، به دلیل داشتن فیبر به فعالیت خیلی ها می آید . 

مقدار زیادگوشت قیمه، هم این خورشت را خوشمزه تر می کند . 

ولی چون معمولا قیمه نذری، چرب و پرروغن است، خوب تر میباشد افرادی که چربی خونشان بالا است، کمتر بخورند . 



تعدادی سالی هست که سیب زمینی سرخ کرده ترد روی پرس های قیمه، جایاش را به چیپس های خلالی داده می‌باشد . درست می‌باشد که این طوری فعالیت سهل می شود، البته چیپس و روغن باقی‌مانده آن را نباید با سیب زمینی نو که با روغن ویژه سرخ کردنی فراهم گردیده یکسان بدانید . 

این کجا و آن کجا؟ 


عدس 

پلو عدس پلو هم از نذری های کهن هست . چون این غذا بدون خورشت است، به عهدوپیمان دارای شهرت ریخت و پاش زیادی ندارد . به همین یاد هست که خیلی ها "عدس پلو" نذر امام حسین (ع) می نمایند . 




مواد 

اضطراری : 


برنج 15کیلو 

عدس 5کیلو گوشت 

چرخ کرده 7 کیلو 

رب نیم کیلو کشمش

2 کیلو پیاز

تا 9 کیلو روغن 10 

کیلو (5 کیلو برنج، 2 کیلو خورشت) زعفران نیم 

مثقال 

عدس پلو را با گوشت چرخ کرده، یا کشمش و پیاز داغ و گهگاه وقت ها رطب تزیین می کنند . بعضی ها نیز از همه این ها روی عدس پلو می ریزند تا خوشمزه تر شود . 



عدس، مواد مغذی فراوان دارد؛ آهن و فیبر جانور در آن به ارتقاء نیروی بدن امداد می کند . کشمشی نیز که روی عدس پلو می ریزند خاصیت زیادی دارد؛ سرشار از کالری هست و سبب وقار اعصاب و روان می شود، با این حساب، یک عدد از بهترین غذاها برای ماه محرم که عزاداران امام حسین عزادار و غمگین هستند، عدس پلو با کشمش می‌باشد . 



برای اشخاصی که فشار خون بالا دارا‌هستند و در ماه محرم از میل کردن غذاهای نذری پرهیز می کنند، عدس پلو غذای قابل قبولی است . زیرا نیز عدس و هم کشمش آن، چربی و کلسترول پایینی داراست . ولی خوب تر می‌باشد این افراد عدس پلو نذری را بدون گوشت چرخ کرده میل کنند . 



قورمه 

سبزی قورمه سبزی، عمده از همه غذاهای نذری عمل و وقت می موفقیت . زیرا سبزی دارد و تمیز کردن و خرد کردن و سرخ کردن سبزی، زمان و انرژی می برد . ولی با این حال خیلی از عزاداران هر سال قورمه سبزی نذر امام (ع) می کنند . چرا که در مقایسه با سایر غذاهای نذری ماه محرم، قورمه هواداران خاص خودش را دارد . 




مواد 

حتمی : 


برنج 15کیلو 

سبزی 10کیلو 

لوبیا قرمز 2کیلو 

گوشت 6کیلو 

پیاز حدود 10 کیلو (40عدد پیاز متوسط) لیمو 

عمانی یک کیلو روغن 

(برای برنج و خورشت با هم) 10تا12 کیلو 

سبزی قورمه، شنبلیله و تره و جعفری می باشد . این سبزی ها هم خورشت را خوشمزه می کند، نیز خواص زیادی دارند؛ تره قورمه سبزی، برای عفونت های تن خوب است، به خصوص در ماه محرم که یکسری سالی می باشد با فصل زمستان مقارن شده و خیلی از مردمان سوز‌و‌سرما خورده می باشند . وجود شنبلیله هم این خورشت را برای اشخاص دیابتی مناسب می کند . این سبزی در گذشته، داروی مرض قند بوده میباشد . 

تجهیزات فست فود


لوبیایی که در خورشت قورمه سبزی می ریزند، پروتئین و فیبر داراست و این طعام را برای ایام عزاداری که انرژی و توان متعددی نیاز است، مطلوب کرده . 



زرشک 

پلو تعدادی سالی می باشد که زرشک پلو با مرغ نیز وارد غذاهای نذری شده و آمار طبخش، حتی از قیمه و قورمه سبزی نیز بالاتر زده؛ . طبخ زرشک پلو به نسبت باقی غذاها راحت خیس است، پس به راحتی می توانید بساط پخت آن را در خانه خودتان به راه فرمایید . 

در ضمن زرشک پلو با مرغ، غذای پرطرفداری است! 



مواد 

واجب : 

برنج

15کیلو 

مرغ 40کیلو 

زرشک یک کیلو زعفران

نیم مثقال 


استفاده از زرشک در نذری ماه محرم، در فصل سرد خاصیت خودش را عالی نشان می دهد؛ چون زرشک خاصیت ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک داراست . 

علاوه بر این، طعم ترش زرشک هر غذایی را خوشمزه تر می کند . چه بسا برخی ها در قیمه هم زرشک می ریزند . 

گوشت مرغ معدن پروتئین است و در شرای عالی طبخ شود، همگی پسند می شود . 



زرشکی که برای نذری تان تنظیم می نمائید خوب تر می باشد از نوع مرغوب باشد؛ این را می توانید از رنگ و ظواهر زرشک تشخیص بدهید . زرشک مرغوب قرمز‌رنگ رنگ است و به آن "زرشک تالاری" می گویند(به یاد این که این زرشک در تالارهای غذاخوری مصرف می شود) . به زرشک های سکو دوم "زیرتالاری" می گویند . البته اگر آشپز عالی باشد، با زرشک پایین تالاری نیز می تواند غذای خوب صحیح نماید . 
















طرز تهیه خورشت ریواس

خورش ریواس به حافظه مزه ترش ریواس، یک عدد از خوشمزه ترین خورش های فصل فصل بهار هست . خورش این خورش را اگر‌چه می توان به 2روش پخت اما پخت آن همپا نعنا و جعفری (مانند خورش کرفس) عطر و بوی بی نظیری دارااست . 


مواد 

اولیه: 

ریواس 

یک کیلوگرم گوشت 

سوای استخوان نیم کیلو گرم پیاز 

2 عدد شکر 

2 تا 3قاشق سوپ خوری روغن، 

نمک و فلفلبه اندازه لازم نعنا 

تازه 150 گرم جعفری 

نو 250 گرم خورش 

ریواس با نعناع و جعفری 

راه اندازی فست فود

غذاهای 

محلی استان خراسان رضوی 

شیوه 

تهیه: 

1 . ابتدا پیازها را پوست کنده، آن‌گاه از شستن ریز خرد فرمائید . بعد از آن در یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و رو شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود . پس از آن، پیاز را بیشتر کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شود . 


2 . گوشت را بشویید و به چهره قیمه ای خرد کنید، بعد از آن به پیاز داغ بیشتر کرده، همراه با آن تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر و تحول نماید . حالا 2تا3لیوان آب جوش به ادغام گوشت و پیاز اضافه کنید، در ظرف را بگذارید و تا پخت کامل گوشت روی حرارت متوسط اجاق‌گاز گاز صبر نمایید . 


3 . در این فاصله ریواس ها را پوست کنده، آنگاه از شستن به قطعات 3سانتی متری یا این که به میزان 2 بند انگشت خرد فرمائید . از طرفی دیگر نعنا و جعفری جدید را نیز پاک کرده، آن گاه از شستن، ریز خرد فرمایید . 


4 . درحال حاضر در یک تابه کوچک، کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود، آن گاه نعنا و جعفری خرد شده را داخل روغن بریزید و تفت دهید . 


5 . آن‌گاه از آنکه گوشت پخت، آغاز نعنا و جعفری سرخ شده را بیشتر فرمائید و 10 دقیقه حرارت دهید . بعد از آن از آن ریواس را یاور شکر، نمک و فلفل اضافه نمایید و 10 دقیقه دیگر حرارت دهید . 


نکات: 


1 . مدت جوشیدن خورش آن گاه از طولانی تر کردن ریواس نباید فراوان باشد زیرا ریواس به سرعت له می شود . 


2 . با توجه به این‌که ریواس طعم ترشی دارد، در شرای خورش را با همین اندازه ترشی دوست دارید، لازم نمیباشد شکر بیش تر کنید . 


3 . اندازه نعنا نباید خیلی دوچندان باشد چون سبب تلخ شدن خورش می شود . 





آداب غذا خوردن

دین اسلام کاملترین و جامع ترین ادیان الهی است . لذا برای تناول کردن نیز احکامی دارااست که رعایت آنها بر هر فرد مسلمان واجب میباشد . 

بعضی از آن ها عبارتند از: به هنگام خوراک میل کردن «بسم الله» و بعد از غذا «الحمدالله» بگوئید .حضرت 

محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دستهای خود را گذشته از خوراک و بعد از آن از آن بشوئید که تنگدستی را برطرف و قدمت را دراز می کند .امام 

درستگو علیه‌السلام طعام را خنک کن چون که در غذای داغ برکت نمی‌باشد .حضرت 

محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم زمانی که اشتهای به خوردن داری بخور و زمانی که هنوز اشتها به میل کردن داری، از تناول کردن دست بکش . 

تجهیزات فست فود

حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم عمده بیماریها از پر خوری است . 

امام حسین علیه‌السلام آداب 

غذا خوردن عبارتست از: 1- 

لقمه کوچک به دست آوردن 2- 

خوب جویدن طعام 3- 

اندک نگاه کردن به رخ دیگر افراد 4- شستن دستها .حضرت 

محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نیاشامید تا طعام تمام شود پس در صورتی‌که چنین کردید معده ضعیف می شود .امام 

رضا علیه‌السلام در حالتی که کم خوری را انتخاب کنیم سالمتر خواهیم بود و ثبات بدن در اثر اندک خوری می باشد .امام 

راستگو علیه‌السلام در روی هر میوه ای زهری نشسته خوب آن را در آب فرو برده و شستشو دهید .امام 

درست گو علیه‌السلام دهانهای خود را با مسواک پاکیزه نمایید .حضرت 

محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در صورتی‌که آدمیزاد در غذای خود جانب میانروی را رعایت کند، هیچ زمان مریض نمی شود .امام 

درستگو علیه‌السلام